Programul Rabla: cum iei subvenție mai mare!
În cadrul conferinței de prezentare a prognozelor cu privire la piața auto a anului 2024, oficialii APIA au menționat o „anomalie” existență în Rabla Plus 2024. Mașinile mHEV sunt mai puternic subvenționate decât cele PHEV.
Președintele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), Dan Vardie, a explicat în timpul prezentării prognozelor pentru piața auto a anului 2024 că mulți se întreabă „în ce măsură cei 5.000 de euro acordați de statul român prin Rabla Plus 2024 mai pot influența vânzările de mașini electrice. Când suma era de 10.000 de euro, indiscutabil, subvenția conta mult. Mai mult decât atât, veți descoperi făcând calcule că sunt mașini la care cei 5.000 de euro sunt bineveniți, dar nu mai reprezintă un factor de decizie fundamental. Vorbim aici despre mașinile „electrificate” mai scumpe. În schimb, la cele ieftine, cei 5.000 de euro sigur vor conta. Mai ales că sunt producători care au pe piață, sau vor avea curând, mașini complet electrice cu prețuri de 25.000 de euro”.
Oficialul APIA a atras atenția că „ne aflăm într-o situație nouă, cu care trebuie să ne obișnuim, în care ecobonusurile vor continua să scadă. În Germania, de exemplu, eliminarea ecobonusurilor arată că piața de mașini electrice deja s-a format și nu mai este nevoie de ele. Va veni și la noi, în câțiva ani, un astfel de moment. Dar nu luați în considerare ideea că piața de mașini electrice va scădea pentru că nu mai sunt subvenții la nivelul de până acum. Așa ceva nu s-a întâmplat, de exemplu, în ianuarie, nicăieri în Europa, deși în unele țări ecobonusurile s-au redus sau au dispărut de tot”.
În opinia lui Dan Vardie, dincolo de faptul că piața auto din România nu era pregătită pentru o reducere atât de drastică a bonusurilor pentru mașini electrice, noua variantă a Rabla Plus include chiar o „anomalie”.
„În programul Rabla Plus din 2024, cel care nu a început încă, pentru mașinile Plug-In Hybrid (n.n. – PHEV)ecobonusul este de 10.000 de lei (2.000 de euro). Ei bine, am făcut un calcul pe baza noilor date, care ne arată că un Mild-Hybrid (n.n. – mHEV) poate primi o subvenție de 14.000 de lei (cca. 2.800 de euro). Asta nu este în regulă. E o anomalie. E clar pentru oricine că, dacă vorbim despre reducerea emisiilor de dioxid de carbon, fără discuție un Plug-In Hybrid este mai puțin poluant decât un Full Hybrid sau un Mild Hybrid. Și atunci de ce îl subvenționezi mai bine pe al doilea? Ce încurajăm de fapt? Am sesizat Ministerul Mediului în legătură cu asta, dar încă nu ne-a răspuns nimeni. În acest context, noi credem că subvenția foarte mică pentru PHEV va duce la o creștere moderată a înmatriculărilor de astfel de vehicule în 2024”, a declarat oficialul APIA.
sursa: https://www.economica.net