News

“Discriminatoriu și rupt de realitate” – Gelu Duminică dă în clocot pe tema subiectelor de la Evaluare


Sociologul și activistul Gelu Duminică a lansat o critică dură la adresa subiectelor de la proba de Limba și Literatura Română de la Evaluarea Națională pentru clasa a VIII‑a, publicând o postare incisivă pe pagina sa de Facebook.

Potrivit lui Duminică, una dintre cerințe cerea elevilor să redacteze o compunere despre o întâmplare trăită într-o excursie. Aceasta ar urma să reflecte experiența copiilor, însă pentru mii dintre ei – provenind din medii defavorizate – subiectul a fost, în realitate, imposibil de abordat. Mulți dintre acești elevi nu au mers niciodată în excursie, fapt cauzat de situația financiară precară a familiilor lor.

„Recunosc, m‑a dezgustat lipsa de cunoaştere a realităţilor sociale din România a celor care au făcut şi validat subiectele. Mii de elevi […] nu au fost în viaţa lor într‑o excursie. Nu pentru că nu şi‑ar fi dorit, ci doar pentru că familiile lor sunt prea sărace…” 

Sociologul a atras atenția că acești copii sunt adesea implicați în activități precum munca la câmp, îngrijirea animalelor sau alte sarcini ce sprijină venitul familial, ceea ce îi face “invizibili” pentru un sistem de învățământ inechitabil.

În plus, Gelu Duminică susține că subiectul este discriminatoriu, deoarece cere elevilor să dezvolte un text despre un eveniment pe care mulți nu l-au trăit și, astfel, le compromite pornirea de la același nivel: “Nu oferi șanse egale”.

La evaluarea de clasa a VIII-a, elevii au trebuit să facă o compunere prin care să povestească o întâmplare pe care au trăit-o într-o excursie.

Recunosc, m-a dezgustat lipsa de cunoaștere a realităților sociale din România a celor care au făcut, și validat subiectele.

Mii de elevi, dintre cei care au dat examenul național astăzi, nu au fost în viața lor într-o excursie. Nu pentru că nu și-ar fi dorit ci doar pentru că familiile lor sunt prea sărace pentru a-și permite o astfel cheltuială. Mulți dintre ei sunt rupți de munca câmpului, ingrijirea animalelor, trebăluit prin casă sau în orice altă activitate prin care-și pot ajuta familia să dea ”brânci la sărăcie”.

Da, copiii ăia sunt ”invizibili” pentru un sistem strâmb și slab echitabil și primesc o calitate mult mai slabă a educației. Însă să dezvolți un subiect prin care ceri o compunere pentru ceva care 10-15% dintre elevi nu are un fundament în realitate și cunoaștere, e, din punctul meu de vedere, discriminatoriu.

Pentru că, din start, nu oferi șanse egale.

PS. Închipuiți-vă cum ar fi fost pentru elevii din marile aglomerări urbane dacă subiectul ar fi fost centrat pe ”o zi pe care au petrecut-o alături de părinți la munca de pe câmp””, a scris Gelu Duminică pe pagina personală de socializare. 

Publicitate

Articole asemănătoare:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button