Premieră în sistemul de învățământ românesc: liceenii își vor putea personaliza orarul
Din anul școlar 2026–2027, elevii de liceu din România vor avea posibilitatea de a-și construi singuri orarul, alegând discipline conform propriilor pasiuni și aptitudini. Ministerul Educației propune două modele curriculare: unul tradițional, cu modificări minore, și unul flexibil.
Modelul flexibil presupune:
- Un trunchi comun redus de discipline obligatorii;
- Alegerea unei game variate de materii opționale – de la robotică, dezbatere, comunicare și Inteligență Artificială, la matematică financiară și limbi clasice.
Primii elevi care vor beneficia de această nouă abordare sunt cei care intră în clasa a VIII‑a în toamna 2025, urmând să debuteze curricularele flexibil în 2026–2027. Totuși, implementarea flexibilă va depinde de resursele și deschiderea fiecărui liceu, multe unități urmând să rămână la modelul standard.
Alte noutăți anunțate de Ministrul Educației: școala la domiciliu reglementată
Ministrul Educației, Daniel David, a propus și introducerea școlii la domiciliu („home‑schooling”) ca opțiune reglementată și legală în România, însă nu ca practică comună. Principalele condiții sun solicitare scrisă prin inspectorate școlare, cu plan detaliat de studiu, metode de evaluare, condiții de studiu și materiale; monitorizare parentală a progresului; raporturi anuale privind activitățile desfășurate și măsuri anti‑izolare socială; evaluări oficiale, școlare și socio‑emoționale, efectuate de profesori, consilieri școlari sau comisii de inspectorat.
Aceste propuneri legislative urmează să stabilească cadrul legal pentru școlarizarea la domiciliu în situații excepționale, oferind un cadru transparent și sigur, evitând practici neoficiale.